مجله خبری گذر کنترل   

 

اخبار و تازه های صنعت درب اتوماتیک و سیستمهای حفاظتی



 
 

عملکرد جک درب پارکینگ با انرژی خورشیدی



 

جک درب پارکینگ با انرژی خورشیدی


 

امروزه با توجه به استفاده روزافزون از انرژی خورشیدی در زندگی روزمره  جک های  پارکینگی  نیز مجهز به این سیستم شده اند.البته درحال حاظر استفاده از ان در ایران بسیار اندک است اما امید است که در اینده بتواند فراگیر شود.

پنل خورشیدی مهمترین بخش از سیستمهای انرژی خورشیدی می باشد. وظیفه اصلی پنل های خورشیدی تبدیل انرژی فوتون های خورشید به جریان الکتریکی و انتقال این جریان به سیستم انرژی خورشیدی برای تولید برق خورشیدی می باشد.

پنل های خورشیدی از موادی تشکیل شده اند که با تابش نور خورشید و دریافت انرژی از فوتون های خورشیدی بار دار میشوند. بار دار شدن الکترون های این مواد به سیستم خاص اتمی آنها مربوط است. در سیستم اتمی آنها از مواد استفاده شده که الکترون ها با دریافت انرژی فوتون ها برانگیخته شده و به سطح انرژی بالاتری تغیر مکان میدهند. در این حالت از دو نوع ماده با دو خاصیت در دو طرف یک صفحه نفوذ ناپذیر الکترونی استفاده میشود و در دو طرف این صفحه بارهای مثبت و بارهای منفی با دریافت انرژی خورشید شکل گرفته و اختلاف پتانسیل ایجاد میکنند.


با استفاده از پتانسیل ایجاد شده (ولتاژ دو طرف صفحه) و ایجاد مدار بسته میتوان به جریان الکتریکی دست یافت. با سری سازی و موازی سازی سلول های موجود در پنل های خورشیدی میتوان به سطح پتانسیل بالاتر و جریان بیشتر دست یافت. تعداد و نوع سلول های خورشیدی موجود بر روی یک پنل خورشیدی انرژی خورشیدی ولتاژ و جریان خروجی و نهایتا توان خروجی پنل را مشخص میکنند و بدین ترتیب پنل های 12 ولت، 24 ولت، 48 ولت، با توان های 50 وات، 100 وات، 150 وات، 200 وات و 250 وات رایج برای استفاده در سیستم های انرژی خورشیدی تولید میشوند.
 


تغذیه جک های DC از طریق Solar cell  (سلول های خورشیدی)


تغذیه سولار در صورتیکه در یک منطقه آفتاب گیر باشید، برای تامین تغذیه جک پارکینگ DC یک گزینه بسیار مناسب است. پنل های سولار در دو ولتاژ 12 و 24 و در وات های متفاوتی در بازار عرضه می گردند. مقدار نیروی برق لازم (بر حسب وات) به جهت و ميزان تابش نور خورشيد و نحوه عملكرد جک بستگی دارد. نیروی تابش خورشید هر چقدر بیشتر باشد، نیروی برق تولیدی بیشتر و هر چقدر میزان نور خورشید کمتر باشد، نیروی برق کمتر خواهد بود. یک کنترل کننده شارژ باید برای چنل های سولار بالای 10 وات استفاده شود.

بعضی از کمپانی های سازنده این کنترلر را درون سولار قرار می دهند اما سولار برخی دیگر از کمپانی ها این کنترلر را ندارند و نیاز هست که آن را به صورت یک سخت افزار حدا تهیه و به چنل نصب کنید.

تکنولوژی درب بازکن پارکینگ در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. استفاده از تغذیه سولار در درب بازکن های DC مزیای زیادی از قبیل همچون تولید تغذیه رایگان، فاقد زیان برای محیط زیست و .... است.


پنل خورشیدی جک درب پارکینگ

 

در هنگام  نصب و استفاده از تغذیه سولار موارد زیر را در نظر داشت:

 

1. نوع درب بازکن مورد استفاده


در بازار انواع مختلفی از درب بازکن های پارکینگ موجود است، همانند جک ریلی، جک بازویی، جک های سبک و یا سنگین که برای مصراف مکان های مسکونی یا تجاری تهیه شده اند که هر کدام تغذیه خاص خود را دارند (از نظر ولتاژ و توان مصرفی). بنابراین باید تغذیه سولار را با توجه به نوع درب بازکن تهیه نمود. برخی از کمپانی ها تغذیه های سولار را به صورت سفارشی هم تولید می کنند.
 

2. منطقه مورد نظر نصب


پنل سولار باید در مکانی نصب شود که بیشترین میزان نور را دریافت کند. به عنوان مثال در جایی که برج های بلند یا درخت وجود دارد و باعث ایجاد سایه بر روی سولار شود، نمی توان از تغذیه سولار استفاده نمود.
 

3. میزان و نحوه کار کرد درب بازکن


این امر باید در نظر گرفته شود که از سایز پنل مناسب با میزان و نحوه عملکرد درب بازکن استفاده شود. سایز پنل سولار به مقدار زیادی وابسته به میزان کارکرد روزانه درب باز کن دارد. هر چقدر که میزان استفاده از درب بازکن بیشتر باشد، مصرف انرژی بیشتری را نیاز دارد در نتیجه به پنل سولار یزرگتری نیاز هست. سکیل عملکرد باز و بسته شو درب پارکینگ، در کمپانی های سازنده آن ها متفاوت است. برای انتخاب محصول مورد نظر حتما به توجه قرمایید که محصولاتی که بیشترین سیکل عملکرد را دارند و زمان بیشتری قادر به تولید تغذیه هستند را انتخاب نمایید.
 
پنل سولار جک درب پارکینگ
 



درب اتوماتیک سکشنال

 

امروزه استفاده از درب های اتوماتیک برای پارکینگ ساختمان های مسکونی, اداری و تجاری بسیار ضروری است. یک درب ایده آل باید ظاهری متناسب با نمای ساختمان داشته باشد و علاوه بر کیفیت بالا, سهولت در استفاده را برای ساکنین فراهم نماید. درب سکشنال مناسب ترین انتخاب برای پارکینگ ساختمان های هوشمند و مدرن است. این نوع درب, نوعی درب اتوماتیک زیر سقفی ست که به دلیل مکانیزم ویژه ای که دارد متناسب با فضاهایی مانند پارکینگ میباشد که از نظر فضا و ارتفاع سقف محدود هستند.

 


درب اتوماتیک سکشنال

 
 
درب سکشنال از چند پَنِل هرکدام به ارتفاع ۴۸ سانتی متر و ضخامت ۴٫۶ سانتی متر تشکیل شده است که درون این پَنِل ها با فوم پلی اورتان فشرده پر شده است که این مهم باعث تبدیل شدن این درب به عایق کامل صوت و حرارت می شود. ارتفاع بازشو این درب ها بین ۲٫۲۰ متر الی ۲٫۴۰ متر بسته به نیاز مشتری متغیر می باشد. عرض پَنِل با توجه به متغیر بودن ورودی ها در اندازه های مختلف موجود می باشد. حرکت این درب ها به صورت ۹۰ درجه از حالت افقی به حالت عمودی می باشد که این زاویه حرکت ،کمترین فضا را اشغال می کند و حرکتی کاملاً بی صدا را به ارمغان می آورد.

نمای این درب ها از جنس ورق فولادی دو جداره دارای پوشش رنگ الکترو استاتیک در رنگ ها و طرح های مختلف می باشد. پر طرفدارترین رنگ های مورد استفاده، سفید، کرم و طرح چوب می باشد که با انواع نماهای مدرن و کلاسیک سازگار است و زیبایی منحصر به فردی را به ارمغان می آورد.
 

از ویژگی های درب زیر سقفی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:


• نوعی سیستم خلاص کن دستی در درب های زیر سقفی تعبیه شده است که در مواقع قطع برق یا شرایط اضطراری میتوان به صورت دستی درب را باز نمود.

• درب پارکینگ های معمولی به محض باز و بسته شدن سر و صدای زیادی تولید میکنند و خصوصا در روزهای پر تردد آرامش ساکنین را بر هم میزند. استفاده از درب های سکشنال به دلیل حرکت عمودی و بهره گیری از بلبرینگ های با کیفیت حرکتی آرام دارد و هیچ گونه صدایی ایجاد نمیکند.

• پنل های به کار رفته در درب زیر سقفی با فوم پلی اورتان پر شده اند که این ماده نوعی عایق محسوب میشود و از هدر رفت انرژی جلوگیری مینماید. درب زیر سقفی نوعی عایق صوتی و عایق حرارتی محسوب میشود.

• درب سکشنال به دلیل حرکت عمودی فضای بسیار کمی از پارکینگ را اشغال میکند و صرفا جهت باز و بسته شدن از فضای سقف استفاده میکند. این نوع درب این امکان را برای ساکنین فراهم میکند که ماشین خود را نزدیک به درب پارک کنند.

• درب های زیر سقفی از تنوع طرح و رنگ بسیاری برخوردار هستند و با انواع نمای ساختمان هماهنگی دارند.

• پنل های فولادی به کار رفته در ساختار درب های سکشنال با رنگ های الکترو استاتیک پوشش داده شده اند که این امر باعث مقاوم سازی این درب ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی میشود.

• استفاده از ریل های نگهدارنده و چرخ های ضد سایش در مکانیزم درب سکشنال, باعث کاهش استهلاک این درب ها نسبت به سایر درب ها میشود.

 

 

 

سایبان برقی



سایبان برقی


 
سایبان برقی این روز ها جلوی تمام فروشگاه ها و انواع مغازه ها می توانید ببینید. قبل از ساخت سایبان برقی سایبان های دستی وجود داشت که آن را به سختی با دست بازو بسته می کردند و زیاد مقاومتی در برابر تغییر آب و هوایی نداشت .

ولی با ساخت سایبان برقی آن سختی هایی که با سایبان دستی داشتید را نخواهی داشت زیرا شما می توانید با ریموت کنترلی به راحتی باز و بسته کنید حتی می توانید مقدار باز بودن آن را هم مشخص کنید و همچنین مقاوت زیادی در برابر گرما ، باران ، برف ، باد شدید ، دارد.

همچنین پارچه ی استفاده شده روی سقف سایبان برقی از جنس برزنتی ، فلکسی ، که قابلیت چاپ با وضوح بالارا می توان داشت که حتی می توان تبلیغات خود را بر روی این پارچه ها چاپ کرد که این کار برای جذب مشتری بسیار موثر است. چاپی که روی این نوع پارچه ها انجام می گیرد سریعا از بین نمی رود و کم رنگ نمی شود، برای مدتها باقی می ماند.

اما چرا استفاده از سایبان ها به خصوص سایبان برقی یکی از موارد مورد توجه در معماری داخلی شده است ؟

امروزه جهت استفاده حداکثر از محیط اعم از اماکن تجاری عمومی یا منازل از سایبان ها استفاده می شود که نصب آسان آنها این امکان را برای شما ایجاد می کند تا بتوانید از فضای مدنظر خود هم چون تراس ، بالکن ، پارکینگ های بدون سقف ، با کنترل میزان نور آفتاب یا محافظت در زمان بارش لذت ببرید.دلیل استفاده بیشتر از سایبان برقی مدیریت آنها از طریق ریموت کنترل می باشد که این امکان را برای هر مصرف کننده ایجاد می کند که در هر زمان بتواند به راحتی آنها را بالا و پایین ببرد.

 


سایبان برقی چیست


 

از سایبان در کجاها می توان استفاده کرد؟


سایبان ها فقط مخصوص تراس ها و حیاط خانه ها نیستند. بهترین گزینه برای استراحت شناگران در استخرهای روبازی که در مجموعه های ورزشی و خانگی هستند، استفاده از سایبان برقی است.

سایبان در پارکینگ های روباز، جهت جلوگیری از تابش نور خورشید به صورت مستقیم و از بین رفتن رنگ ماشین به مرور زمان، مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت دیگر خبری از گرمای شدید در داخل ماشین نخواهد بود.

مغازه دارانی که در روز، زمان زیادی آفتاب به ویترینشان می تابد، علاوه بر ورود گرما به داخل، جلب توجه مشتری را نیز از دست می دهند. مشتری دید مناسبی نسبت به اجناس پشت ویترین ندارد به همین دلیل ممکن است خیلی ساده از کنار اجناس شیک و با ارزش شما رد شود. سایبان برقی به مغازه داران این امکان را می دهد که اجناس پشت ویترین خود را به بهترین شکل، مورد دید مشتری قرار دهند.

سایبان  انواع گوناگونی دارد: سایبان اتوماتیک، سایبان متحرک و سایبان چتری از انواع سایبان برقی هستند.

سایبان چتری یکی از بهترین گزینه ها برای فضای بیرونی است. قیمت سایبان چتری با توجه به امکانات این سایبان، متفاوت است.

سایبان های متحرک را در هر جایی می توان نصب کرد.  کنار استخر، محوطه باز رستوران ها و هتل ها، روی تراس ها و داخل محوطه باغ و …

 
 




 
  جک پارکینگی زیر سطحی


 

جک پارکینگ زیر سطحی

 

درب اتوماتیک زیر سطحی همانطور که از نام آن پیداست در زیر زمین به طوری که دیده نشود کار میشود. در نمونه های از ساختما ن و درب هایی استفاده می شود که می خواهیم جذابیت های معماری و تاریخی  محفوظ بماند. در این صورت سبک و استایل گیت تغییر نخواهد کرد .

از دیگر کاربرد آن برای مواقعی است که نیاز به باز شدن ۱۸۰ درجه لنگه های درب می باشدو مکان هایی که امکان نصب جک بازویی وجود ندارد و به ستون ها چسبیده اند.
درب های اتوماتیک زیر سطحی ضد آب و مقاوم در شرایط آب و هوایی بد نیز هستند و همچنین امکانات زیادی را به  امکانات زیادی نظیر در تنظیم سرعت و زاویه و…به کاربر می دهد. اساس کار این نوع جک بر اساس نیروی چرخشی وارد بر محور درب به صورت اتوماتیک می باشد.

 
فیلم جک اتوماتیک زیر سطحی در اپارات


 

 


باز کردن جک پارکینگ با موبایل

 

باز و بسته کردن درب پارکینگی با گوشی موبایل

 

به گزارش خبرگزاری آریا، شاید به جرات بتوان گفت مأموریت تمام توسعه دهندگان و سازندگان لوازم خانگی هوشمند سازی تولیدات خود به منظور استفاده آن ها در جهت پیشرفت گسترش خانه های هوشمند است. استفاده از ابزارهای هوشمندی که به یکدیگر متصل بوده و در تعامل هستند مزایای بسیار زیادی برای کاربران به همراه داشته است اما در ازای این فایده ها قیمت آن ها نیز تا حد زیادی نسبت به قیمت آن دسته از ابزارهای غیر هوشمند بالا تر می رود.

این موضوع به خصوص در مواردی مثل در باز کن های هوشمند که برای باز کردن در پارکینگ ها استفاده می شوند بیشتر به چشم می خورد. در واقع قیمت در باز کن های هوشمند که می توان آن ها را از راه دور کنترل کرد بسیار زیاد تر از نوع معمولی آن ها است. اما اخیراً دانشمندان توانسته اند گجتی طراحی کنند که هزینه های مربوط به هوشمند سازی در باز کن هایی را که برای پارکینگ محل کار و یا خانه ها نصب شده اند، تا حد زیادی کاهش می دهد. قیمت این گجت 100 دلار بر آورد شده است. این گجت که به Chamberlain MYQ-G0201 MYQ-Garage مشهور است با تمامی انواع در باز کن ها سازگار است.

اپلیکیشن مربوط به این گجت بر روی تمامی سیستم عامل های اندروید و iOS قابل نصب است و نصب آن بسیار ساده و راحت است.

بر اساس آنچه که بر روی بسته بندی این محصول نوشته شده است، این گجت می تواند برای باز کردن، بستن و کنترل در های پارکینگ از طریق گوشی های تلفن هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

از طرفی اعلان های مربوط به باز بودن و یا بسته بودن در های پارکینگ از طریق اپلیکیشن مربوط به آن امکان پذیر است. این گجت با اکثر غریب به اتفاق در باز کن های بیشتر برندها که از سال 1993 به بعد ساخته شده اند و دارای سنسورهای امنیتی استاندار هستند سازگار است. از طرفی اپلیکیشن مربوط به این گجت بر روی تمامی نسخه های گوشی آیفون از آیفون 3GS به بعد قابل نصب است.


 

 



درب ریلی اتوماتیک پارکینگ

 

موتور ریلی درب اتوماتیک پارکینگ


درب اتوماتیک ریلی یا درب کشوئی، یکی از انواع درب های صنعتی است که به منظور ایجاد امنیت بالا، مورد استفاده قرار می گیرد. این درب ها امکان تبدیل شدن به درب هوشمند را دارند. درب ریلی یا کشویی به دو دسته درب پارکینگی و درب شیشه ای تقیسم می شوند. از مهم ترین ویژگی های درب های کشویی، سرعت بالای این درب ها است. با این حال سرعت این درب ها به جهت داشتن سنسور و در صورت وجود مانع، کاهش پیدا می کند.

ساختار این نوع درب ها به گونه ای است که یک لنگه درب که معمولا بیشتر از دو و نیم متر طول دارد به صورت کشویی به سمت چپ یا راست حرکت کرده و فضای ورودی را به طور کامل باز می کند. کاربرد این درب ها برای مکان هایی توصیه می شود که اولا به تمام فضای ورودی پارکینگ نیاز باشد و اندازه درب آنقدر بزرگ باشد که استفاده از مدل های مشابه مقرون به صرفه نباشد.

محدودیتی برای استفاده از درب های ریلی وجود ندارد و قابلیت استفاده در پارکینگ های مسقف و روباز را دارند، زیرا معمولا بازو بسته شدن این درب کم صدا می باشد. از جمله عیوبی که برای این نوع درب ها می توان قائل شد، کندی سرعت باز و بسته شدن آن و داشتن فضایی معادل اندازه خود درب در سمت چپ یا راست آن است.

این درب ها قابلیت استفاده در همه مکان ها را دارند اما عموما برای پارکینگ منازل، فروشگاه ها، ورودی سوله ها و کارخانه ها مناسب تر هستند. به کمک نصب موتور درب ریلی، این امکان وجود دارد تا این درب ها را تبدیل به درب اتوماتیک کرد.درب ریلی اتوماتیک، کشویی و یا پارکینگی اغلب مناسب پارکینگ هایی با فضای محدود است. همچنین در نصب این درب ها نیاز به فضا هایی در اطراف محل نصب درب، جهت ایجاد امکان حرکت کشویی درب اتوماتیک است.

 

 

موتور ریلی درب پارکینگ

 

مزایای درب کشویی


    افزایش امنیت
    امکان رفت و آمد نامحدود
    عملکرد آسان در باز و بسته شدن توسط ریموت، کلید یا وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه یا تبلت
    مناسب استفاده بر روی درب های سنگین
    امکان نصب باطری ذخیره کننده جهت استفاده در صورت قطعی برق
    کنترل و کاهش سرعت در صورت برخورد با مانع
    قدرت بالا
    کم سر و صدا
    سرعت بالا

 

مکانیزم و عملکرد کلی این گونه درب ها به صورت کششی و به وسیله چرخ دنده برقدرت بر روی دنده شانه ای میباشد . سیستم اتوماسیون این درب ها با استفاده از نیروی قدرت گیربکس در دو مدل چرخ دنده و زنجیری ارائه میگردد . یکی از ویژگی های این نوع درب ها میتوان به کم صدا بودن و زیبایی درب ها اشاره نمود ، و همچنین کم جا بودن این درب ها که باعث شده امروزه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد . این درب ها معمولا در اندازه بزرگتر برای ورودی کارخانه ها ، سوله ها ، انبار ها و مکان های صنعتی مورد استفاده قرار میگرد . از معایب این درب ها میتوان به سرعت حرکت درب ریلی اشاره نمود که سرعت پایینی نسبت به باقی درب ها دارد و همچنین فضای آزاد معادل اندازه درب در سمت چپ و یا راست آن که درب میخواهد باز شود ، نیاز است .
 



دستگاه ضد سرقت مه ساز


 

سیستم ضد سرقت مه ساز

 
علیرغم وجود انواع سیستم های نظارتی , حفاظتی و دزدگیراماکن و سیستم های نظارت تصویری که با هدف شناسایی احتمالی سارق پس از وقوع جرم و یا اعلام هرچه سریعتر وقوع سرقت به کار گرفته می شوند سیستم های مه ساز نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرقت دارند.
نحوه عملکرد دستگاه های مه ساز به این صورت است که به محض تشخیص سرقت با تولید مه بسیار غلیظ در چند ثانیه تمام فضای فروشگاه را به گونه ای پر می کند که سارق به خاطر نبود دید کافی ملزم به ترک محل و فرار می شود.

دمیدن بیش از 28 متر مکعب مه در ثانیه.
رسیدن مه به فاصله ی 6 متری دستگاه در کمتر از 2 ثانیه.
هر دستگاه مه ساز ظرفیت محافظت از محیط های 50 تا 500 متر مکعب را دارد.
سرعت واکنش دستگاه تنها 0.1 (یک دهم ثانیه) ثانیه تا شروع تولید مه با حداکثر توان می باشد.
چرا سرعت در سیستم مه ساز حائز اهمیت است:
قدرت تصمیم گیری را از سارق می گیرد و راهی جز ترک محل برای وی باقی نمی گذارد.
احتمال صدمه خوردن به دارایی و افراد حاضر را به حداقل می رساند.

روش کار مه ساز یورفوگ به این صورت است که مه ساز باید فرمان پاشش مه را به یکی از روش های زیر دریافت کند:

    1-دریافت از طریق سیستم دزدگیراماکن موجود
    2-دریافت فرمان از طریق سنسورحرکتی بدون وجود دزدگیر اماکن
    3-فرمان به وسیله ریموت کنترل (کاربرد آن در طلا فروشی ها که فروشنده به وسیله ریموت فرمان را صادر می کند)
 
 

سیستم اعلام حریق چیست؟


سیستم اعلام حریق چیست
یک سیستم اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات است که برای آشکارسازی علائم حریق و هشدار دادن از طریق تجهیزات شنیداری و دیداری در زمانی که دود، آتش، مونوکسید کربن و یا دیگر علائم حریق بوجود می آید، استفاده می شود.

همچنین امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع متعارف (Conventional) و آدرس پذیر (Addressable) ساخته شده اند.
 
تجهیزات و دستگاه‌های بسیار متنوعی برای اعلام و اطفاء حریق ساخته و به بازار عرضه شده‌اند و بسیاری از قوانین ساختمان‌سازی کارفرمایان را ملزم به اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق متناسب با نوع کاربری ساختمان می‌نماید. ولیکن عامل بسیار مهم برای مفید واقع شدن این دوراندیشی اولاً طراحی حساب شده سیستم‌های حفاظت حریق مناسب مکان و اهداف موردنظر و انتخاب با دقت تجهیزات همراه با اجرای صحیح پروژه و ثانیاً پس از نصب و راه‌اندازی صحیح، این سیستم‌ها باید توسط کاربران یا متخصصین مربوطه به اندازه لازم مورد مراقبت و نگهداری فنی قرار گیرند.

استفاده از سیستم‌های نامناسب گذشته از اینکه ممکن است در مواقع خطر نتوانند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند در حالت عادی نیز امکان دارد با ایجاد آژیر‌های بی‌مورد موجب اختلال در کار روزانه و یا مخل آسایش ساکنین گردند و ضمن بی‌اعتبار شدن آژیر‌های خطر باعث می‌شوند پس از مدتی تجهیزات مذکور به‌وسیله ساکنین قطع و علی رقم سرمایه اولیه هزینه شده، آن‌ها بدون مصرف رها شوند و در نتیجه ساختمان در مقابل خطر جدی حریق بی‌دفاع بماند.

انواع سیستم های اعلام حریق بر اساس نوع کارکرد

 


 سیستم های اعلام حریق متعارفConventional


در سیستم هاي متعارف مسیرهای کابلکشی به صورت شعاعی یا خطی (Radial) است وکلیة تجهیزات اعم از آشکارسازها و شستی ها در یک منطقه از محل تحت پوشش سیستم اعلام حریق به وسیلة دو رشته سیم به هم وصل می شوند و سپس به پنل کنترل مرکزی متصل می شوند. در صورت بروز حریق، علاوه بر روشن شدن لامپ های منطقة آتش سوزی، آژیرهای تابلوی مرکزی نیز به صدا در می آیند .شمای کلی کابل کشی تجهیزات یک نمونه از این سیستم ها را در شکل زیر می بینید.


سیستم های اعلام حریق آدرس پذیرAddressable


سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، نسل جدیدتری از سیستم های اعلام حریق محسوب می شود که علاوه برداشتن رفتار هوشمندانه در کشف حریق، دارای سرعت بالاتری در اطلاع رسانی پس از کشف حریق است.

در این نوع سیستم ها پنل کنترل مرکزی از یک یا چند حلقه، جهت کنترل آشکارسازها، شستی ها و زنگها استفاده می کند. به هر قطعه یک شمارة خاص یا همان آدرس اختصاص می یابد و سیستم بدون نیاز به کابلکشی مجزا برای هر قطعه، محل قرارگیری آنها را به خوبی از روی آدرس ها می شناسد. لذا در این سیستم ها، علاوه بر آنکه می توان منطقه ای را که در آن حریق اتفاق افتاده است تشخیص داد، می توان محل دقیقاً وقوع حریق را تشخیص داد .همچنین می توان هشدار دهند ه های مربوط به آن محل را فعال نمود.


سیستم های اعلام حریق هوشمند بی سیم Wireless


آخرین نسل سیستم های اعلام حریق با حذف کابل کشی سرعت اجرا و راه انداری یک سیستم های اعلام حریق را بسیار بالا برده است. در این نوع سیستم ها تجهیزات کشف حریق دستی و اتوماتیک از طریق امواج بی سیم با پنل مرکزی در ارتباط می باشند. از بزرگ ترین مزایای این سیستم امکان استفاده از آن برای محیط های در حال بهره برداری، موزه ها، آثار تاریخی و مناطق حساس و لوکس اشاره کرد.


چرا سیستم اعلام حریق موردنیاز است؟


جواب این سؤال در کاربری ملک و ملزومات قانونی وجود دارد. در ساختمان‌های بلندمرتبه و بزرگ وجود این سیستم‌ها برای اعلام و آگاهی تمام ساکنین از یک حریق یا وضعیت اضطراری اساسی و لازم است و همچنین سیستم برای یک تخلیه منظم و حساب شده بکار گرفته می‌شود. سایت‌های بزرگ با گروه حریق داخلی به این سیستم نیاز دارند تا گروه را باخبر کند و آن‌ها را به سمت محل خطر هدایت نماید. سرمایه ممکن است قابل‌توجه باشد و نیاز به یک سیستم مطمئن اعلام حریق باشد.

ساختمان ممکن است برای مدت طولانی خالی بماند و مالکین مایل باشند که درصورتی‌که اتفاق نامطلوبی رخ دهد گروه آتش‌نشان به طریق مناسب باخبر شوند. سیستم‌ های اعلام حریق اغلب برای موارد اضطراری مشابه کشف و اعلام حریق، مانند سیگنال اعلام خطر بمب، بررسی سیستم در مورد مکان یا دستگاه‌های در حالت خطر زیاد، اعلام حالت اضطراری و حتی اعلام اتمام کلاس در مدارس می‌توانند بکار روند.

بعضی مواقع سیستم اعلام حریق برای جبران کمبودهای موجود در حفاظت سازه در برابر حریق یا پوشش دادن مخصوص موارد با ارزش، بکار می‌رود. ازاین‌رو سیستم اعلام حریق یک شبکه کنترل از کلیدهای اعلام دستی، سنسورهای خودکار کشف حریق و تجهیزات اعلام حریق را بر روی فضای حفاظت شده اعمال می‌کند که برای ساختمان مانند چشم و زبان باشند تا مرتباً ساختمان را بررسی کنند و چنانچه خطر ایجاد حریق به وجود آید اعلام خطر کنند همان‌طوری که اگر ما شعله آتشی ببینیم آن‌طور عمل می‌کنیم.

برای به حداقل رساندن خطر حریق و صدمات آن بر روی کلیه مکان‌ها خصوصاً آن‌هایی که از لحاظ جانی و مالی اهمیت خاصی دارند مانند مکان‌های تجمع عمومی و مکان‌هایی که اشیاء قیمتی و میراث فرهنگی در آن‌ها نگهداری می‌شود باید برنامه جامع و عملی حفاظت از حریق اجرا شود.

محتوای برنامه باید شامل سعی در پیشگیری ایجاد آتش، بهبود ساختار ساختمان در مقابل حریق، روش‌های آشکارسازی گسترش حریق، آمادگی پرسنل مخصوص وضعیت اضطراری و تجهیز محل به وسایل مؤثر اطفاء حریق باشد. تمام موارد مذکور برای ایمنی از حریق در مکان‌های حفاظت شده مهم می‌باشند. بسیار مهم است که اهداف حفاظت موردنظر در هنگام آتش‌سوزی مشخص شود و برنامه‌ای معین گردد که طبق آن به این اهداف برسند.

بنابراین سؤال اساسی که باید توسط مدیریت سرمایه جواب داده شود این است که بیشترین ابعاد آتش و صدماتی که محل مورد حفاظت در اثر آتش‌سوزی می‌پذیرد چقدر است؟ با این اطلاعات حفاظت جهت‌دار را می‌توان اعمال کرد. دیدگاه کلیدی حفاظت از حریق این است که به روش درست و بجا وضعیت اضطراری گسترش حریق مشخص شود و به ساکنین هشدار داده شود و ارگان‌های وضعیت اضطراری را باخبر سازند. این نقش یک سیستم کشف و اعلام حریق است. بر اساس دستورالعمل و برنامه کشف و پیشگیری حریق، ساختمان و نوع کاربری، تعداد و گروه ساکنین و اهمیت و حساسیت محتوا و مأموریت، سیستم حفاظت می‌تواند چندین عمل اساسی را انجام دهد.

ابتدا اسبابی را فعال نگه می‌دارد (مانند دتکتورها) که گسترش آتش را دستی یا با روش خودکار تشخیص دهند؛ و سپس ساکنین را از وضعیت اضطراری حریق و انجام تخلیه ساختمان آگاه می‌سازد و دیگر فرستادن پیام اضطراری به مرکز آتش‌نشانی یا هر واحد مسئول می‌باشد همچنین می‌توانند برق را قطع کرده و سیستم‌های اطفاء را بکار اندازند و هر عمل خاص دیگری را که لازم باشد انجام دهند.
اصول طراحی سیستم اعلام حریق

اصول کلی طراحی سیستم‌های اعلام حریق و انتخاب سیستم مناسب در استانداردهای مختلف کم بیش به یک صورت بیان شده است در استاندارد BS5839 که مبنای بیشتر مطالب این مبحث می‌باشد اصول زیر برای انتخاب یک سیستم اعلام حریق به این صورت می‌باشد:

    اهداف حفاظت حریق با توجه به مشخصات ملک مشخص شود و اینکه حفاظت سرمایه و اموال موردنظر است یا حفاظت جانی و یا هر دو.
    نوع کاربری ساختمان یا ملک مشخص شود و سیستم حفاظت حریق مناسب با کاربری و مشخصات فیزیکی ملک طراحی و انتخاب شود.
    بسیار مفید است با افراد و مقام‌های مرتبط با حفاظت حریق قبل از هر نوع تصمیم‌گیری تماس حاصل شوند مانند اداره آتش‌نشانی منطقه شرکت‌های عرضه‌کننده و اشخاص متخصص سیستم‌های حفاظت حریق و حتی در بعضی مواقع نظرات کارشناسان بیمه به دلیل داشتن قرارداد آتی بیمه می‌تواند مفید باشد.

استانداردها و مقرراتBritish Standard BS5839 Pt 1 – Code of Practice for the design, installation and maintenance of fire alarm systems in buildings) با توجه به مشخصات و کاربری ملک دسته‌بندی‌های دقیقی از انواع ساختمان‌ها بیان می‌کنند که با توجه به آن‌ها شرایط مناسب برای طرح، اجرا و نگهداری سیستم‌های حفاظت حریق معین می‌شود.

قوانین BS5839 علاوه بر این‌ها برای محل‌های کار با بیش از ٤ نفر ملزم می‌کند که صاحب ملک خطر حریق و صدمات آن را برآورد کند و با محاسبات دقیق از حصول ایمنی اطمینان حاصل نماید (استفاده از روشنایی اضطراری و اعلام حریق در ارزیابی خطر و شرایط دیگر ایمن‌سازی در برابر حریق را جبران می‌کند)

مکان‌ها و سایت‌های خاص مانند، معادن، مکان‌های ورزشی، ایستگاه‌های زیرزمینی راه‌آهن و کارگاه‌های ساختمانی به علت خطرات بسیار زیاد آن‌ها با گزارش‌های موردقبول که از طرف مقام‌های رسمی آتش‌نشانی در آن سایت‌ها تهیه می‌گردد کنترل می‌شود. بعضی از مجوزهای مکان‌های تفریحی به مجوز قانونی از طرف مقام محلی نیاز دارند که معمولاً به‌وسیله گزارش قابل‌قبول مقام مجاز در آن محل، کنترل می‌شود.

در قوانین ۸۹/۳۹/ECC & 89/654/ECC اصول زیر برای اصول ایمنی در ارتباط با حریق وضع شده است که بیشتر به محیط‌های کاری مربوط می‌شود و محتوای آن نشان از اهمیت این موضوع دارد:

    تهیه برآورد خطر حریق در محل کار (کلیه کارکنان، مردم، افراد ناتوان و با شرایط خاص باید در نظر گرفته شوند)
    مشخص کردن وسایل قابل‌ملاحظه و افراد در خطر (در صورت بیش از ٥ نفر کارمند باید شمارش و ثبت شوند)
   مشاوره با کارکنان درباره افراد معین شده و طرح اضطراری برای پیش‌گیری بهتر حریق
    مطلع کردن دیگر ساکنان ساختمان در مورد هر احتمال خطر قابل‌ملاحظه‌ای که سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند و همکاری با آن‌ها برای کم کردن و کنترل این خطرها
    کسی که کنترل مکانی بیش از یک محل کار را به عهده دارد و از کارکنان نمی‌باشد مسئول اجرای قوانین حریق است.
    باید وسیله مناسب برای برقراری تماس با سرویس‌های اضطراری تهیه شود.
    کارکنان باید با شخص مسئول در جهت رفع خطر آتش‌سوزی و اثرات آن همکاری کنند.
    تهیه و نگهداری اقدامات و پیش‌گیری‌های احتیاطی از حریق
    تهیه اطلاعات، دستورالعمل‌ها و کنترل‌های موردنیاز
     معرفی کردن اشخاصی که در طرح اضطراری متعهد مسئولیت خاص می‌باشند.


 

 

سیستم کنترل تردد هوشمند پارکینگ مبتنی بر ریدر برد بلند



سیستم کنترل تردد هوشمند پارکینگ مبتنی بر ریدر برد بلند
 
 
با توجه به دشوار بودن کنترل تردد پارکینگ برای ورود و خروج خودروها و نیاز به نیروی انسانی برای تشخیص مجاز ویا غیر مجاز بودن خودروها که معمولا با مشکلاتی همراه می باشد،امروزه از سیستمهای مدیریت کنترل تردد پارکینگ استفاده می شود که کار را بسیار راحت کرده و مزیت ها و امکانات زیادی را نیز به همراه دارد.حذف نیروی انسانی و کم شدن اتلاف وقت خودروها  و انواع گذارش گیریها از مزیت های این سیستم می باشد.

همچنین می توان برای مدتی از ورود و خروج بعضی از خودروها جلوگیری کرد مثلا برای پرداخت حق شارژ.سیستم کنترل تردد هوشمند را می توان به راهبند ویا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل نمود.برد این سیستم از 5 تا 12 متر با توجه به محیط و نوع انتن متغییر می باشد.


آنتن و ریدر برد بلند UHF مدل CY6011


سیستم های RFID به منظور سطح دسترسی بهتر و آسانتر بنا شده اند . از موارد استفاده از این سیستم ها بیشتر در زمینه کنترل تردد در سازمانها و پارکینگ های هوشمند است و باعث کاهش حجم ترافیک و نظارت ومدیریت بهتر تردد می باشد .

این سیستم ها بهترین روش های شناسایی اشیائ بر اساس امواج رادیوی است . به این روش که نیازی به تماس بین وسیله گیرنده اطلاعات و و حامل شناسه RFID نیست . و نیاز به وجود نور برای خواندن و دریافت اطلاعات نمی باشد.در این فناوری میتوان نشانه هایی را از حامل خواند و یا بروی آن باز نویسی نمود. سیستم های RFID در زمینه کنترل تردد میتوانند شامل موارد سخت افزاری مانند تگ ولیبل ، آنتن ها و ریدر ها ، دستگاههای کنترل دسترسی و راهبند ها می باشد.

    ویژگی ها
    جزییات دیگر
    لوازم جانبی
    مشخصات
    تنظیمات

عملکرد این سیستم بدین صورت است که یک انتن برد بلند RFID یا همان ریدر UHF در جلوی ورودی پارکینگ نصب می شود که باید رو به خودرو در هنگام ورود باشد.سپس انتن توسط کابل به یک دستگاه کارتخوان یا همان اکسس کنترل متصل می شود،کارتخوان نیز با کابل به راهبند یا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل می شود.

با نزدیک شدن خودرو به پارکینگ انتن فرکانس تگ ( لیبل) را که معمولا پشت اینه خودرو و روی شیشه چسبانده می شود را خوانده و اطلاعات را به کارتخوان میدهد،حال اگر این کد قبلا به کارتخوان معرفی شده باشد رله داخل کارتخوان فرمان باز شدن را به راهبند می دهد و مسیر باز می شود.مسیر خروجی پارکینگ هم به همین طریق با یک انتن و کارتخوان دیگر عمل میکند.استاندارد ایران برای آنتن های UHF به صورت 2Wat  یا 33dBm می باشد که این استاندارد برای نقاط مختلف دنیا متفاوت می باشد و به همین دلیل در بازارهای دنیا و ایران آنتن هایی با توان و برد های مختلفی موجود می باشد.
 
 

مزایای پارکینگ هوشمند


   عدم نیاز پیاده شدن راننده از خودرو
   شناسایی خودرو از راه دور و عدم انتظار جهت باز یا بسته شدن درب
   عدم نیاز به ریموت کنترل پارکینگ

   باز شدن درب جهت خودروهای مجاز و دارای مجوز (دارای Tag)
    فعال یا غیر فعال نمودن تگ خودرو از طریق دستگاه کنترلر