
عیب یابی راهبند
میله راهبند بالا رفته ولی پایین نمی آید
در این حالت بررسی بفرمایید که هنگام فشردن شاسی فرمان یا زدن دکمه ریموت آیا موتور روشن می شود یا خیر. در صورتی که صدای موتور به گوش نرسد احتمالا ایراد از فتوسل (چشم ایمنی) می باشد. برای رفع ایراد در این مورد باید ابتدا موقعیت قرارگیری گیرنده و فرستنده فتوسل را بررسی نمود تا به صورت صحیح در مقابل هم قرار گرفته باشند. درصورتی که همچنان ایراد برطرف نشد باید فتوسل و مسیر سیم کشی آنها به مدار فرمان توسط تکنسین تعمیرات راهبند بررسی شود.
میله راهبند بالا رفته ولی موتور خاموش نشده است
در راهبندها معمولا حد ابتدا و انتهای حرکت به کمک لیمیت سوییچ ها تنظیم می گردد. در صورتی که پس از پایان حرکت میله راهبند موتور دستگاه همچنان روشن بود و یا دیرتر از حد استاندارد خاموش شود نشان دهنده تنظیم نبودن لیمیت سوییچ های ابتدا و انتهای حرکت می باشد. بنابراین باید ابتدا لیمیت سوییچ ها را تنظیم نموده و مجددا راهبند را راه اندازی نمود. انجام تنظیمات و راه اندازی دستگاه یک پروسه دقیق و حساس بوده و حتما باید توسط تکنسین تعمیرات راهبند انجام شود.
راهبند تا نیمه باز می شود (میله راهبند کامل بالا نمی رود)
درصورتی که پس از مدتی استفاده از راهبند، میله راهبند کامل بالا نرفته و در حالت نیمه باز قرار میگیرد. ایراد از برهم خوردن توازن قدرت موتور و نیروی فنر تعادل می باشد. در این شرایط ممکن است به علت مواردی نظیر نشتی روغن، قدرت موتور کم شده باشد بنابراین راهبند نیروی لازم برای بالا بردن فنر را نداشته باشد و یا فنر از حالت تنظیم خارج شده و یا شکسته شده باشد و در نتیجه وزن میله را متعادل نسازد. انجام عیب یابی در این موارد و رفع ایراد حتما باید توسط تکنسین تعمیرات راهبند انجام شود.
میله راهبند در انتهای حرکت پایین آمدن به پایه نگهدارنده ضربه می زند
اکثر راهبندها دارای عملکرد دو زمانه می باشند بدین معنی که حرکت ابتدا و انتهای میله آهسته می شود. به همین علت برای رفع این مشکل باید ابتدا موقعیت برخورد الاکلنگی به استاپ مکانیکی را تنظیم نمود و همچنین لیمیت سوییچ های تعیین کننده حرکت آهسته را تنظیم کرد تا پیش از زسیدن میله به انتهای بازه حرکت، سرعت میله آهسته شده و در نهایت موتور در موقعیت صحیح خاموش شود. انجام این تنظیمات باید با دقت و حوصله کامل و توسط تکنسین آشنا به اصول راه انداز راهبند انجام شود.
میله راهبند کامل بسته شده ولی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی باز می شود
چنانچه میله راهبند پایین آمد ، ایستاد و پس از مدت زمان کوتاهی رو به بالا حرکت کرد ، دیپ سوییچ Auto Close را در حالت قرار دهید . در صورتی که مشکل رفع شد حکایت از این دارد که سیمهای بالا و پایین موتور راهبند جابه جا بسته شده است و نیاز به تصحیح سیم بندی دارد .
میله راهبند بسته شده و به محض بسته شدن باز می شود ، مشکل چیست ؟
حساسیت تشخیص مانع راهبند زیاد می باشد و می بایست بوسیله پتانسیومتر Force حساسیت تشخیص مانع راهبند را کم کنید . قابل ذکر است که راهبند های بتا دارای سیستم تشخیص مانع می باشند و حساسیت آن قابل تنظیم می باشد .
میله راهبند بسته شده و سپس خود به خود با سرعت کم و آهسته رو به بالا حرکت می کند ، مشکل چیست ؟
موارد زیر را برای رفع این مشکل بررسی نمایید :
الف-کشش بیش از حد فنر راهبند می تواند باعث کشیده شدن میله راهبند و بوجود آمدن ایراد مذکور شود . در این صورت با تنظیم کشش فنر می توان ایراد را برطرف نمود .
ب-در صورتی که با تنظیم فنر راهبند مشکل برطرف نشد ، خرابی از گیربکس راهبند است و نیاز به تعمیر دارد .
میله راهبند باز شده و پس از سپری شدن مدت زمان Auto Close و یا با فرمان دادن شروع به بسته شدن می کند ، اما در طول مسیر و قبل از بسته شدن کامل ، بدون فرمان دادن ، خود به خود دوباره باز می شود ، مشکل چیست ؟
حساسیت تشخیص مانع راهبند بیش از حد مجاز زیاد است و باید توسط پتانسیومتر Force میزان حساسیت تشخیص مانع را کاهش دهید .
آیا راهبند های جدید دارای سیستم بسته شدن اتوماتیک (Auto Close ) هستند ؟
بله . تمامی راهبند های جدید دارای سیستم بسته شدن اتوماتیک می باشند . جهت فعال کردن این قابلیت ، دیپ سوییچ مربوط به Auto Close را ( با توجه به مدل ذکر شده در زیر ) On کرده و به کمک پتانسیومتر مدت VR2 زمان آن را تنظیم نمایید . برای افزایش زمان بسته شدن اتوماتیک VR2 را در جهت عقربه های ساعت و برای کاهش آن در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید .
قسمت تحریک دست راهبند عمل نمی کند ، مشکل چیست ؟
لطفا موارد زیر را بررسی کنید :
الف-کانکتور Com و Stop باید به یکدیگر جامپر باشند (با سیم اتصال کوتاه شوند) . در صورت جامپر نبودن ، عملکرد مدار هم با ریموت و هم با تحریک دست به درستی انجام نخواهد شد .
ب-در صورت جامپر بودن Com و Stop ، کانکتور مربوط به چشم ایمنی ( فتوسل ) را بررسی نمایید . در صورت نصب فتوسل از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید ، در صورتی که فتوسل نصب نشده است ، این کانکتور باید به Gnd جامپر شود .
ج-در صورت برطرف نشدن مشکل ، مرکز کنترل راهبند را جهت بررسی و رفع ایراد به شرکت ارسال نمایید .
میله راهبند هنگام بالا یا پایین رفتن صدای غیرعادی دارد
به علت تنظیم نبودن فنر تعادل و یا هواگیری می باشد. این صدا که عموما در راهبندهای هیدرولیک شنیده می شود نشان دهنده وارد شدن فشار غیر استاندارد به سیستم محرک و سیلندر هیدرولیک می باشد.
برای رفع این مشکل باید فنر تعادل را تنظیم نمود. به منظور تنظیم فنر ابتدا راهبند را خلاص کرده و میله راهبند را با دست تا زاویه ۴۵ درجه (نیمه باز)بالا بیاورید، سپس در حالت خلاص بودن راهبند میله را رها کنید. فنر تعادل باید وزن میله را جبران کرده و آنرا در زاویه ۴۵ درجه ثابت نگهدارد. در صورتی که میله به سمت بالا یا پایین حرکت کرد به کمک پیچ بالای فنر میزان نیروی آن را تنظیم کنید تا به حد تعادل برسد. بعد از انجام این کار میله را به سمت پایین آورده و راهبند را از حالت خلاص خارج نمایید.