دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته


دزدگیر اماکن بهتر است یا دوربین مداربسته؟


دزدگیر اماکن بخریم یا دوربین مداربسته؟ کدام یک برای جلوگیری از سرقت موثر تر است؟ این سوالی است که ذهن بیشتر افراد را هنگام انتخاب سیستمهای حفاظتی مشغول میکند.در ادامه به بررسی هر کدام از این سیستمها,تفاوتها ومزایا و معایب انها میپردازیم.

سوال بسیاری از هموطنان چگونگی حفظ امنیت منزل یا محل کار است.  برای محافظت از اموال و دارایی هایمان، با انجام اقدامات ساده و نه چندان گران بها، میتوان از سیستم های استفاده کرد تا در هنگام تعطیلات، استراحت و تفریح که خارج از منزل یا محل کار خود هستید بتوانید اوقات فراغت خود با خوشی و آرامش خیال بگذرانید. حال در ادامه مطلب به آشنایی با دو سیستم امنیتی پرداخته شده است که در صورت استفاده از آنها به عنوان مکمل یکدیگر میتوانید بهترین حالت امنیتی و حفاظتی را برای آسودگی و راحتی خاطر خود داشته باشید.


دزدگیر اماکن اولین و مهمترین دستگاه سیستم حفاظتی و امنیتی


یکی از دستگاههای حفاظتی و امنیتی مناسب و کارآمد در مقابل سرقت، دزدگیر اماکن است. در سالهای اخیر دزدگیرهای اماکن صنعتی مناسب و مقرون به صرفه ای توسط شرکتهای داخلی تولید و به بازار عرضه شده اند که در تمامی اماکن اعم از منزل، مغازه، دفتر کار و ... قابل نصب و استفاده هستند.

 
دزدگیر اماکن


دزدگیرهای اماکن دارای لوازم جانبی متعدد و کارآمدی هستند. یکی از مهمترین آنها تلفن کننده است. تلفن کننده در سالهای اول تولید به صورت یک دستگاه جدا عرضه میشد که مکمل دزدگیر بوده و با استفاده از خط  تلفن ثابت امکان برقراری تماس و اعلام سرقت را داشتند. با گذشت زمان تلفن کننده در اکثر محصولات با دزدگیر ادغام شده و به صورت یک پنل بر روی درب دزدگیر پیاده شد و در دو نوع سیم کارتی و خط ثابت تولید شدند. علت تولید تلفن کننده سیم کارتی این بود که برخی از سارقان با قطع کردن خط تلفن از برقراری تماس جلوگیری میکردند.
 

دزدگیر اماکن سیمکارتی


در دزدگیرهای اماکن با تلفن کننده سیم کارتی علاوه بر تماس از طریق سیم کارت، قابلیتهایی همچون ارسال پیامک قطع برق شهر، فعال شدن دزدگیر با مشخص کردن زون فعال شده، اتمام شارژ باتری سنسورهای وایرلس و ... به دزدگیر اضافه شده است.از دیگر لوازم جانبی دزدگیر اماکن که بسیار با اهمیت است باتری میباشد. در صورت نبودن باتری با قطع شدن برق شهری دزدگیر از کار خواهد افتاد و سارقان از این قضیه استفاده خواهند کرد به همین دلیل با استفاده از باتری دزدگیر میتواند پس از قطع شدن برق به کار خود ادامه دهد و پس از وصل شدن برق شهر دوباره شارژ خواهد شد.

دزدگیر سیمکارتی

برای پخش شدن صدای آژیر در محیط بلندگو و آژیر طراحی شده اند که صدای بلندگو بسیار بلند و رسا است و در صورت استفاده از آن صدای آژیر در منزل، محل کار و ... و در خارج ازآن شنیده خواهد شد.دزدگیر اماکن دارای چند مدل مختلف سنسور همانند سنسور حرکتی، شوک سنسور یا همان سنسور لرزشی، سنسور دود و مگنت است. اغلب این سنسورها در دو نوع بی سیم (وایرلس) و سیم دار در بازار عرضه شدهاند. در ادامه مختصر توضیحی در مورد نحوه عملکرد آنها داده شده است.

سنسور حرکتی بیشترین استفاده را در بین تمامی سنسورها دارد. این سنسور با تشخیص حرکت فعال شده و آلارم دزدگیر را فعال خواهد کرد.مگنت سنسوری است که از دو تیغه تشکیل شده و به محض فاصله گرفتن دو تیغه از یکدیگر دزدگیر فعال خواهد شد. این دو تیغه یکی بر روی چارچوب درب و دیگری بر روی درب نصب میشود تا به محض باز شدن درب دزدگیر اماکن فعال شود.شوک سنسور با حس کردن لرزش فعال میشود. از این سنسور بر روی شیشه درب بالکن یا پنجره و یا نزدیک دستگیره درب ورودی استفاده میشود تا با وارد کردن ضربه برای شکستن شیشه و با تخریب قفل درب ورودی دزدگیر اماکن فعال شده و آلارم بزند.

سنسور دود نیز یکی دیگر از سنسورهای مورد استفاده همراه با دزدگیر اماکن است. وظیفه این سنسور تشخیص دود موجود در محیط و فعال کردن آلارم دزدگیر است.برای راحتی و سهولت در استفاده از دزدگیر این دستگاه به ریموت کنترلر مجهز شده است. این قابلیت بسیار مهم است زیرا با استفاده از این قابلیت میتوان دستگاه را جایی دور از دسترس سارقان قرار داد و با استفاده از ریموت به راحتی دزدگیر اماکن را فعال و غیرفعال نمود.


دوربین مدار بسته یکی دیگر از سیستمهای حفاظتی و امنیتی


دوربین مداربسته
از سیستمهای امنیتی و حفاظتی کاربردی و مهم میتوان به دوربین مداربسته اشاره کرد. دوربین مدار بسته قادر به ضبط تصاویر و اتفاقات است که آن را بر روی هارد دیسک ذخیره کرده تا در صورت نیاز بتوان به بررسی و بازبینی آن پرداخت. در دوربینهای مدار بسته علاوه بر امکان ضبط تصویر و پخش و بازبینی مجدد تصاویر ضبط شده امکان مشاهده آنلاین تصاویر از طریق نرم افزار بر روی تلفن همراه وجود دارد. در برخی از این نرم افزارها علاوه بر مشاهده تصویر آنلاین میتوان آن را بر روی تلفن همراه ذخیره نمود.


اما به این نکته توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته به تنهایی قادر به جلوگیری از سرقت نیست زیرا سارق در صورت آگاهی از وجود دوربین مدار بسته در محل با پوشاندن صورت خود به راحتی قادر به سرقت خواهد بود ولی با استفاده از دزدگیر اماکن و دوربین مدار بسته به صورت مکمل یکدیگر به بهترین حالت حفاظت و امنیت اماکن دسترسی خواهید داشت.