راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

 
امروزه در شرکت‌ها و ادارات جهت صرفه‌جویی در زمان و بالا بردن سطح دقت برای حضور و غیاب کارکنان از دستگاه‌های هوشمند حضور و غیاب استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها دارای تنوع بالایی هستند و از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین مدل‌ها وجود دارند. انتخاب نوع دستگاه به نیاز یک مجموعه بستگی دارد، که چه دستگاه حضور و غیابی برای آنها کارایی دارد. برای خرید دستگاه حضور و غیاب چند مورد دارای اهمیت است که با توجه به این موارد می‌توانید بهترین دستگاه را نسبت به نیاز و بودجه خود تهیه فرمایید.
 

1: نوع احراز هویت

نوع احراز هویت در دستگاه حضور و غیاب بر سطح ایمنی در اماکن و قیمت دستگاه تاثیرگذار است. دستگاه حضور و غیابی که با رمز، کارت و تگ کار می‌کنند به دلیل گم شدن تگ و کارت و امکان انتقال رمز از فردی به فرد دیگر دارای سطح ایمنی پایین می‌باشد اما از لحاظ قیمت جز محصولات ارزان به حساب می‌آید. دستگاه حضور و غیاب بر اساس اثر انگشت به مراتب از دستگاه‌های ساده ایمن تر هستند، اما به دلیل انتقال ویروس به خصوص در زمان کووید ۱۹ فروش آنها کمتر شده است.

بهترین و ایمن‌ترین نوع دستگاه حضور و غیاب آنهایی هستند که با تشخیص چهره سنسور عنبیه و ...کار می‌کنند. این موارد نه قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است نه قابل گم شدن، پس سطح ایمنی در این نوع دستگاه بسیار بالا است اما از نظر قیمت هم در دسته دستگاه های گران  حساب میشوند.
 

2:تعداد پرسنل

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب دستگاه حضور و غیاب تعداد پرسنل می‌باشد. معمولاً بیشتر دستگاه های حضور و غیاب دارای ظرفیت بالایی در ثبت تردد هستند اما نرم‌افزار ثبت ورود و خروج که روی تمامی دستگاها به صورت رایگان وجود دارد محدودیت ظرفیت دارند، همچنین اگر بخواهید  تعداد کارمندان را کم یا زیاد کنید و یا به غیر از ثبت ساعت و تاریخ ورود و خروج آنها بخواهید اطلاعات دیگری را نیز دستگاه در اختیار شما بگذارد باید دستگاه‌های با ظرفیت نامحدود تهیه کنید.
 

3:سرعت پردازش دستگاه

برای اماکنی با تعداد پرسنل بالا مانند کارخانه‌ها نیاز به دستگاه‌هایی می‌باشد که سرعت پردازش بالایی دارند تا هنگام ثبت ورود و خروج افراد که پشت سر هم انجام می‌گردد دستگاه هنگ نکند .
 

4:انواع شیفت بندی

نرم‌افزارهای ارائه شده بر روی دستگاه‌های حضور و غیاب بر حسب شیفت‌های کاری و ساعت‌های کاری وجود دارند. هنگام خرید حتماً باید به فروشنده بگویید که در محل کار,  پرسنل به صورت تک شیفت و  یا چند شیفت هستند و آیا شیفت چرخشی و متغیر دارند؟ تا نرم‌افزار مربوط به نوع نیاز شما ارسال گردد. معمولا دستگاه‌های حضور و غیاب با نرم‌افزارهای چند شیفت دارای قیمت بالاتری هستند.
 

5:ظرفیت حافظه دستگاه

اگر تردد در محل کار شما بسیار بالا است و پرسنل در روز ممکن است چند بار از دستگاه برای ثبت تردد خود استفاده کنند، دستگاهی با ظرفیت حافظه بالا باید تهیه شود، در غیر این صورت مجبور به خالی کردن حافظه به صورت دستی هستید که هم زمان بر می‌باشد و هم دیگر اطلاعات قبلی پرسنل را نخواهید داشت.
 

6:نوع نرم‌افزار

دستگاه‌های حضور و غیاب با یک نرم‌افزار رایگان تک شیفت با تعداد ظرفیت محدود و فقط برای ثبت تاریخ و ساعت ورود و خروج ارائه می‌شوند .اما اگر به عنوان کارفرما نیاز به ثبت مرخصی، اضافه کاری، بیمه، مالیات، برآورد حقوق و دستمزد دارید بسته به تعداد کارکنان و شیفت کاری آنها باید نرم‌افزار مخصوص نیاز خود را تهیه کنید که این امر بر روی افزایش قیمت تاثیر گذار است.