شوک سنسور

شوک سنسور دزدگیر اماکن چیست و چگونه کار می کند؟

شوک سنسور یا سنسور ضربه از قطعات تشخیص سرقت در دزدگیر اماکن می‌باشد که بر روی انواع درب ،پنجره و هر سطوح مسطحی که قابلیت تخریب توسط سارق را دارد نصب می‌گردد.شوک سنسور یک سنسور الکترونیکی حساس به ضرب است و زمانی که ضربه‌ای به محل نصب این سنسور جهت ورود سارق انجام پذیرد سنسور این عمل را سنس می‌کند و سیگنالی به پنل مرکزی دزدگیر جهت آژیر کشیدن و اطلاع رسانی ارسال میکند.

شوک سنسور از لحاظ اتصال به پنل مرکزی دزدگیر اماکن به دو حالت سنسور بیسیم و با سیم تقسیم بندی می‌شود‌ شوک سنسور سیم‌دار از طریق سیم کشی به پنل متصل می‌گردد این سنسور به دلیل عدم استفاده از باتری داخلی نیاز به نگهداری و هزینه کمتری نسبت به مدل وایرلس دارد .

اما گاهی در بعضی از اماکن به دلیل عدم امکان سیم کشی از سنسورهای ضربه وایرلس استفاده می‌شود ‌سنسور ضربه سیم‌دار با استفاده از سه سیم یا چهار سیم به دزدگیر متصل می‌شود که دو سیم برای اتصال به منبع تغذیه ۱۲ ولت و دو سیم دیگر متصل به قسمت آلارم دستگاه می‌شود.

شوک سنسور بیسیم
سنسور ضربه وایرلس دارای باتری داخلی به عنوان منبع تغذیه می‌باشد و از طریق ارسال سیگنال به پنل مرکزی دزدگیر هشدار را اطلاع رسانی می‌کند ‌.زمانی که از این سنسور استفاده می‌کنید باید به یاد
داشته باشید که هر چند ماه یکبار باتری داخل سنسور را تعویض کنید زیرا در غیر این صورت با تمام شدن عمر باتری سنسور از کار می‌افتد.

 

محل نصب شوک سنسور


طریقه نصب این سنسور بسیار راحت است زیرا بدنه سنسور چسبی قوی دارد که کافیست از قسمت چسب‌دار ،سنسور را بر روی انواع سطوح صاف مانند درب، پنجره  و دیوار بچسبانید. برای نصب این سنسور  محل نصب بسیار مهم است زیرا اگر جای نامناسبی نصب گردد امکان خطلا و آلارم کاذب وجود دارد.

به طور مثال اگر نصب این سنسور در مرکز یک پنجره بزرگ بر روی شیشه نازک باشد ممکن است با عبور خودروهای سنگین و یا وزش باد شدید شیشه دچار لرزش شود و درصد خطا بالا رود.از مزایای استفاده از شوک سنسور این است که می‌تواند از تخریب درب ورودی اصلی ساختمان و پنجره‌ها توسط سارق جلوگیری نماید زیرا قبل از تخریب کامل سنسور فعال می‌گردد و آژیر را به صدا در می‌آورد.