تفاوت دو سیستم پلاک خوان و ریدر برد بلند RFID



مقایسه دو سیستم پلاک خوان و ریدر برد بلند

 

سیستم پلاک خوان و ریدر برد بلند یا به اصطلاح (تگ خوان ) هر دو از سیستم های حفاظتی جهت کنترل تردد خودروها در انواع پارکینگ های مسکونی، اداری ،تجاری می باشند‌. اساس کار سیستم پلاک خوان به این صورت می باشد که از پلاک خودرو مورد نظر عکس گرفته می‌شود و در حافظه نرم افزار ذخیره می‌شود.زمانی که خودرو مورد نظر به درب پارکینگ نزدیک شود دوربین از پلاک ماشین عکس می‌گیرد و با پلاک های ذخیره شده در سیستم مطابقت می‌دهد اگر پلاک خودرو قبلا در سیستم ثبت شده باشد اجازه عبور داده می شود و اگر پلاک ثبت نگردیده باشد، درب پارکینگ برای آن خودرو باز نمی گردد.

و اما در ریدر برد بلند برای خودروهای مورد نظر تگ برچسبی در نظر گرفته شده است که از داخل روی شیشه جلوی ماشین چسبیده می شود و این تگ با کد های خاص در حافظه اکسس کنترل ذخیره می گردد.زمانی که خودرو در زاویه دید آنتن ها قرار می گیرد تگ مورد نظر شناسایی می‌شود و اگر این تگ در سیستم ثبت شده باشد اجازه عبور داده می‌شود.
ریدر برد بلند
انتخاب این دو سیستم برای خریداران کمی سخت است که کدام محصول بیشتر مورد نیاز آنها می باشد و امکانات بیشتر و بهتری را در اختیار آنها می گذارد.ما در این مقاله با مقایسه تفاوت سیستم پلاک خوان و ریدر برد بلند شما را در انتخاب یک محصول مفید راهنمایی میکنیم.


معیارهای مقایسه بین این دو سیستم


نوع تردد ،امنیت ،فاصله و سرعت شناسایی ،نیاز به دید مستقیم ،هزینه ها و نحوه استقرار می باشد .
 

نوع تردد


ریدر برد بلند یا RFID  را می توان برای تردد انواع وسیله نقلیه و انواع پارکینگ ها استفاده کرد. برای مثال ورود کامیونها، ناوگان ها ،کشتی های باربری و انواع حمل و نقل به محوطه های کارگاهی، میدان‌ها ،خیابان‌ها و هرکجای دیگر با این سیستم امکان پذیر می باشد. به کمک این تگ های برچسبی و آنتن های برد بلند می توانید هر ترددی تا فاصله زیاد در هر زاویه ای را  با دقت شناسایی کرد. اما این کار در دوربین های پلاک خوان به سادگی انجام نمی گردد و نیاز به هزینه های بالا و پیچیدگی‌های زیادی دارد.
 

امنیت


هر دو سیستم دارای امنیت می باشند زیرا نمی شود پلاک خودرو را جعل کرد و نمی‌شود تگ برچسبی را از ماشینی به ماشین دیگر انتقال داد زیرا به محض کنده شدن، تگ خورد شده و در اثر آسیب دیگر فعال نمی باشد.اما از معایب دوربین پلاک خوان میتوان این مورد را اشاره کرد که اگر پلاک خودرو کثیف باشد و یا مخدوش باشد در کارکرد دوربین ها اختلال ایجاد میشود.
 

نیاز به دید مستقیم

 
هر عاملی که دید مستقیم دوربین را برای خواندن پلاک مسدود کند ،مانند شرایط نامناسب دید ،عوامل انسانی، حرکت متراکم و یا نزدیکی خودروها به هم باعث می کرد دوربین پلاک خوان به درستی کار نکند و در خواندن پلاک وسیله نقلیه دچار اختلال گردد .اما ریدر برد بلند در این زمینه دارای مزیت ویژه است که نیاز به دید مستقیم ندارد و موانع ایجاد شده در کارکرد آن تاثیر چندانی ندارد .


فاصله و سرعت شناسایی

 
هر دو سیستم پلاک خوان و ریدر برد بلند امکان شناسایی خودروها  را در سرعت بالا دارند اما از لحاظ فاصله، آنتن های RFID قوی تر هستند زیرا برده خواندن تک از  چند متر تا چند ده متر می توان افزایش یابد .


نحوه استقرار

 

نحوه استقرار در آنتن های برد بلند  از تنوع و انعطاف بیشتری برخوردار است زیرا اگر آنتن را نتوان در راستای تردد خودرو نصب کرد میشود  آنها را از کنار تنظیم نمود. اما سیستم دوربین پلاک خوان باید حتماً در راستای مسیر تردد خودروها نصب کرد تا خواندن پلاک به درستی انجام گردد.


هزینه


ریدر های برد بلند هم از لحاظ تجهیزات و هم نرم افزاری دارای قیمت منطقی تری هستند. زیرا در دوربین پلاک خوان عرضه نرم‌افزار به تعداد لایسنس خریداری شده و بستگی دارد که هزینه این لایسنس ها بسیار بالا بوده است.