آموزش نصب دزدگیر اماکن و منزل،ساده و کاربردی



آموزش نصب دزدگیر

 

نکات بسیارمهم در نصب دزدگیر اماکن

 
دزدگیر اماکن یک سیستم اعلام سرقت برای انواع اماکن مسکونی، اداری، تجاری، جهت حفاظت از اموال و دارایی های شما می باشد. در هنگام خرید دزدگیر اماکن علاوه بر مسئله کیفیت و کارایی و اینکه چه برندی را تهیه کنید، مسئله نحوه صحیح  نصب دستگاه نیز حائز اهمیت می باشد. ما در این مقاله به آموزش نصب دزدگیر اماکن بصورت کاربردی می پردازیم.


تفاوت های دزدگیر ها برای  نصب


فارغ از نوع برند و مدل های گوناگون دزدگیر اماکن سیمکارتی که می توانید در سایت گذر کنترل آنها را تهیه کنید ،تقریباً اصول کلی نصب تمام دزدگیرهای اماکن به یک شکل است.به طور کلی اکثر پنل‌های مرکزی اماکن تا ۸۰ درصد و یا بیشتر بخش‌های یکسانی جهت نصب دارند .اما نحوه تولید ،کارایی و راندمان و کیفیت آنها با هم متفاوت است.
 

جانمایی پنل مرکزی


جانمایی پنل مرکزی
 

 

نخستین گام برای نصب دزدگیر اماکن جا نمایی پنل مرکزی برای نصب است .پنل مرکزی را نباید در معرض دید مستقیم قرار دهید مانند پشت درب ورودی اصلی، زیرا در هنگام سرقت ،سارق به سرعت پنل را مشاهده کرده و به آن آسیب می رساند و پنل را از کار می‌اندازد. بنابراین پنل را در محلی جانمایی کنید که در دید مستقیم نباشد، مانند آشپزخانه و بالای کابینت ها و یا داخل کمدهای لباس و کفش که در ورودی های منزل و اتاق خواب ها هستند. از مکان های سخت و پیچیده که دسترسی را به پنل دشوار می‌کند اجتناب کنید زیرا در صورت بروز مشکل و یا جهت تنظیمات برای دستگاه و سرویس‌ها و خدمات ،کار برای شما و تعمییر کنندگان مشکل می‌شود.

پنل دزدگیر اماکن را در جایی که دارای رطوبت است یا در معرض تماس با آب قرار دارد نصب نکنید. اگر از پنل های سیم کارتی استفاده می کنید حتما باید در انتخاب محل نصب که دارای آنتن دهی بالایی باشد دقت کنید، زیرا اگر پنل در محلی واقع شود که آنتن دهی در آن ضعیف باشد ممکن است در صورت بروز حادثه دزدگیر اماکن نتواند با شما و مخاطبین تماس برقرار کند .

برای نصب پنل مرکزی و همچنین اتصال سنسور ها نیاز به برق شهری و سیم کشی داریم، بنابراین پنل را در محلی نصب کنید که دسترسی به برق در آن مهیا و راحت باشد و همچنین برای سیم کشی از پنل به سنسور ها دچار مشکل و سختی کار نشوید و حدالمقدور میزان سیم کشی انجام شده کاهش یابد که این امر هم در کارایی صحیح دستگاه و سنسور و هم در پایین آمدن هزینه نصب تاثیر زیادی دارد.


جانمایی سنسورها


در آموزش نصب دزدگیر اماکن باید گفت:دزدگیرهای اماکن سنسورهای مختلفی را برای تشخیص سارق دارد مانند : چشمی ها، مگنت درب، شک سنسور،دتکتور دود و... که مهم‌ترین و کارآمدترین این سنسورها چشمی ها هستند و نحوه نصب آنها بسیار مهم است .در مرحله اول این سنسورها باید روبروی هر ورودی که سارق می تواند از آنجا داخل منزل شما شود گذاشته شود.

اما ارتفاع نصب مسئله مهمی است، معمولاً هر چشمی خرکتی دفترچه راهنمای خود را دارد که در آن میزان ارتفاع نصب برای چشم ها مشخص شده .اگر نسبت به آن استاندارد چشمی را بالاتر و یا پایین تر قرار دهید مساحت پوشش دهی را کمتر می کنید.اما به طور کلی اکثر چشمی ها باید در ارتفاع 2 تا 2.5 متر نصب شوند.

نصب چشمی
 

چشمی ها را در نقاط کور نصب نکنید زیرا زاویه پوشش و مساحت پوشش آن کم می شود.از نصب چشمی ها در کنار دریچه های هوا، اسپلیت ،کولر،آیفون تصویری،ماکروفر،هالوژن ها و لوازم گرمایشی خودداری کنید زیرا می‌تواند روی تشخیص این سنسورها تاثیر بگذارد و باعث خطا در عملکرد دزدگیر منزل شما شوند.


نصب پنل مرکزی روی دیوار


بعد از جانمایی پنل مرکزی را با ۴ عدد پیچ به دیوار متصل کنید و بعد از آن برای راه اندازی و تغذیه دستگاه نوبت اتصال برق شهری به پنل مرکزی می باشد. پنل باید به برق ۲۲۰ ولت شهری متصل شود، برای این امر در داخل پنل مرکزی یا مدار تغذیه سوئیچینگ و یا مدار تغذیه ترانس وجود دارد که هر دو نوع آن ها وظیفه تبدیل برق شهری متناوب AC  را به برق مستقیم DC با ولتاژ ۱۲ ولت بر عهده دارد.

ورودی برق در پنل دزدگیر دارای دو عدد ترمینال با نام فاز با حرف (p) و نول با حرف (N) است. بعد از اتصال مدار به برق شهری دستگاه روشن می گردد. در دزدگیرهای اماکن برای زمان قطع برق شما نیاز به باتری پشتیبان دارید که برای نصب آن در داخل پنل مرکزی کانکتور مخصوص باتری با حرف اختصاری BAT  با دو پل مثبت و منفی گذاشته شده است .باتری را داخل پنل مرکزی جاگذاری کرده و سیم قرمز را به ورودی مثبت و سیم مشکی را به ورودی منفی متصل کنید.

برای نصب سنسورهای چشمی در مدار فرمان دزدگیر اماکن کانکتور ای به اسم  AUX (لوازم جانبی)وجود دارد. از چشم‌ها ۴عدد رشته سیم به پنل مرکزی متصل می شود دو رشته سیم مثبت و منفی برای تامین برق به مثبت و منفی  AUX متصل می‌گردد و دو رشته دیگر به کانکتور زون ها متصل می شود. بهتر است هر یک از این  سنسورها را به یک زون جداگانه متصل  کنید زیرا در صورت سری کردن با پیش آمدن مشکل، کار برای تشخیص سنسور معیوب سخت می‌گردد.

ترمینال مخصوص جهت نصب بلندگو speaker است که با حرف SP در برد دزدگیر اماکن مشخص شده برای اتصال سیم ها به این کانکتور مثبت و منفی بودن آن مهم نیست .اما در نصب آژیر سیرن در کانکتور مخصوص خود که با حرف اختصاری  SIR (سیرن) نمایش داده شده ،وصل کردن سیم مثبت و منفی در سر جای خود بر خلاف اسپیکر بسیار مهم است .در صورت نصب اشتباه ممکن است که به  آژیر  و هم به برد کنترل دزدگیر اماکن آسیب وارد شود.